Ravintolatoimintaan soveltuvien liiketilojen ollessa kiven alla ja vuokrien hipoessa pilviä saattaa omaa baarikonseptia suunnittelevan mielessä herätä pelokkaita kysymyksiä: Mitä jos konseptini ei kiinnostakaan asiakkaita? Entä jos en saa tarpeeksi vieraita baariini kulujen kattamiseksi? Pop up -baarin perustaminen on oiva tapa testata oman konseptinsa toimivuutta ja kiinnostavuutta. Parhaassa tapauksessa voi samalla rakentaa tulevan baarin asiakaskuntaa.

Kaupunkien keskustoissa hyvillä liikepaikoilla sijaitsee esimerkiksi kahviloita ja lounasravintoloita, joiden tiloja voisi iltaisin hyödyntää cocktaileihin keskittyvissä pop upeissa. Alkoholilain uudistuksen myötä kahvilatkin pystyvät helposti hankkimaan anniskeluluvat niiden siirryttyä kevyemmän byrokratian piiriin. Myynnin lisäksi pop upin avulla pystytään tarjoamaan asiakaskunnalle uudenlaisia tapahtumia.

Persoonallinen teema kantaa pitkälle

Otaniemestä kantautui marraskuussa opiskelijoiden läppäreiden naputtelun sijaan hämyinen jazz ja shakerin kilinä. Haaga-Heliassa restonomitutkintoa suorittavat opiskelijat rakensivat Aalto-yliopiston kampuksella sijaitsevaan Dipoliin kaksiviikkoisen pop up -baarin. 

– Ryhmämme kiinnostui kotimaisesta kieltolainaikaisesta ravintolakulttuurista ja sitä kautta vastaamme tuli Dallapé-orkesteri. Ideamme lähti itämään sen tunnelmasta, ryhmään kuulunut baarimestari Matias Pietarinen kertoo.

Konsepti rakentui useamman kuukauden suunnittelun jälkeen jazzin ja kotimaisten alkoholituottajien ympärille.

– Halusimme luoda asiakkaille mahdollisuuden tutustua kotimaisten tislaamojen toimintaan ja päästä maistamaan heidän tuotteitaan niin tastingeissa kuin cocktaileissakin.

Kotimaisten laatutuotteiden lisäksi pop upissa kokeiltiin cocktailien ja ruoan yhdistämistä pääosin vegaanisen menun muodossa.

Ensimmäisiä asioita, joka yritystoimintaa suunnitellessa tulisi ottaa huomioon, on sijainti.

– Tämä oli meille haastavaa, koska tapahtumapaikaksi osoitettu Espoon Otaniemi ei ole ideaalein sijainti cocktailbaarille. Itse tila sen sijaan oli kuin luotu konseptiamme varten: salin seinät oli vuorattu punaisella graniitilla ja sen keskellä sijaitsi valtava tulisija. Valoilla, kynttilöillä ja verhoilla saimme luotua tilaan kieltolain aikaisen salakapakkatunnelman.

Dipolin tiloja hallinnoi Fazer Food & Co, mikä helpotti pop upin suunnittelua. Tilassa oli jo valmiiksi anniskeluluvat ja kassajärjestelmä. Lisäksi löytyi tarvittavat varastotilat.

– Kommunikointi Fazerin kanssa sujui erittäin hyvin koko projektin ajan ja ravintolapäällikkömme keskusteli heidän kanssaan viikoittain. Oli hienoa, että he olivat tukenamme tarjoten kokemustaan ja osaamistaan.

Haastavasta sijainnista huolimatta pop up keräsi hyvin yleisöä. Asiakaskunta koostui järjestäjien odotusten mukaisesti Dipolin yritysasiakkaista, opiskelijoista ja ravintola-alan tutuista.

– Dallapé 2018 sai lämpimän vastaanoton Otaniemessä. Etenkin Aalto-yliopiston opiskelijat olivat yllättyneitä siitä, että heidän koulutiloissaan järjestetään tällaisia tapahtumia.

Hyvällä suunnittelulla päästään tavoitteisiin

Pop upin tavoitteena oli opettaa opiskelijoille ravintola-alan ammattilaisille tärkeitä taitoja: suuremman tapahtuman suunnittelua, uusien kontaktien luomista ja verkostoitumista. Baarimestaritaustansa ansiosta vahvan cocktailosaamisen omaava Pietarinen keskittyi luomaan juomakonseptin, jonka toteuttaminen ei vaatinut hänen jatkuvaa läsnäoloaan. Hän koulutti muun tiimin drinkkien valmistuksen saloihin ennen pop upin alkua.

– Jokaisella osa-alueella, kuten juoma- ja ruokatuotteella, markkinoinnilla ja visuaalisella suunnittelulla, oli oma vastuuhenkilö. Kukin heistä jakoi omat oppinsa muulle ryhmälle. Tuloksellinen tavoitteemme oli tehdä tuottava konsepti, missä onnistuimme.

Lyhyen ajan toimivan baarikonseptin kohdalla markkinoinnin rooli korostuu. Kun aikaa tuloksen tekoon on vain muutama viikko, on asiakkaat saatava pelipaikoille juuri oikeaan aikaan.

– Jälkikäteen ajateltuna olisimme halunneet olla markkinoinnin suhteen aggressiivisempia. Olisimme onnistuneet paremmin kohdistamalla mainontaa enemmän Aalto-yliopiston opiskelijoille, Pietarinen pohtii.