Covid-19 baarialaa disruptoimassa

Disruptio on monella alalla nähty ilmiö, jossa jokin yksittäinen toimija muokkaa alaa suuresti. Yleiset esimerkit ovat majoitussektorilla AirBnB, henkilökuljetuspuolella Uber ja kaupan puolelta Amazon.

Palvelualoilla tälläiset disruptoivat toimijat ovat loistaneet poissaolollaan eikä mitään merkittävää muutosta ole tapahtunut. Toki kaupoista löytyvät itsepalvelukassat ja digitaaliset maksun mahdollistavat aplikaatiot ovat muokanneet alaa, mutta varsinkin ravintolapuolella ravistelua ei ole tapahtunut. Tämä on saanut jotkut jopa uskomaan, että ala olisi suvereenisti disruptiota vastaan.

Itse henkilökohtaisesti en usko, että näin on. Covid-19 on potkaissut koko maailmaan uuteen digitaaliseen aikakauteen ja Suomessakin cloud kitchenit ja ruuan toimitukseen erikoistuneet yritykset ovat avanneet silmiä, tehden kannattavampaa bisnestä pienillä vuokrilla ja kuluilla. Kysymys kuuluukin, onko mahdollista soveltaa tätä myös baarimaailmassa? Mikä ansaintalogiikka ja toiminta voisi toimia anniskelualalla?

Näen avautuneen mahdollisuuden muutokselle.”

Moni tahtoisi saada alkoholin ulosmyyntiluvan koskemaan kaikkea alkoholituotteita ilman prosenttirajaa. Avataanko samalla pelikenttää ravisteleville innovaatiolle? Lontoossa baarit ovat kilvan kehitelleet omaa juomatuotettaan kuljetus- ja kotinautintakuntoon.

Digitapaamisiin erikoistuneet yritysjätit miettivät parasta aikaa, kuinka voisivat parantaa palvelujaan – innovaatiot digitapaamisen saralla ovat väistämättömiä. Jos käyttäjäkokemus paranee, Tinderin kaltaiset deittailusovellutukset lisäävät tarjontaansa, ja kun baarit ja ravintolat vielä kehittävät omaa tarjontaansa vielä viimeistellympään suuntaan, pääsemme sen vastustajan rinnalle, joka on ollut aikaisemmin voittamaton: kotisohva.

En näe tässä hyvää tai pahaa, näen avautuneen mahdollisuuden muutokselle. Muutos on aina ollut varmaa ja varmaa on myös se, että kyky mukautua on nykymaailman tärkeimpiä kykyjä.

Tiskillä-sivun perustaja