Cocktail Chef -projektissa on mukana Turo Kotajärven ja Petteri Jakobssonin lisäksi Jun Kondo, Timo Aalto, Atte Puolakka, Jesse Teerenmaa sekä Maksim Komaro.
Cocktail Chef -projektissa on mukana Turo Kotajärven ja Petteri Jakobssonin lisäksi Jun Kondo, Timo Aalto, Atte Puolakka, Jesse Teerenmaa sekä Maksim Komaro.

Cocktail Chef syntyi koronakeväänä

Kiireinen arki oli haudannut pitkään muhineen idean tuotteesta, joka yhdistäisi alkoholittomat cocktailpohjat ja laadukkaan jään. Korona toi yhteen porukan ravintola-, jää- ja sirkusalan ammattilaisia, joiden yhteistyöstä syntyi ennennäkemätön drinkkituote. Mitä neuvoja he antavat omasta tuotteesta haaveilevalle?

Haastavat olosuhteet pakottavat keksimään uusia ratkaisuja. Koronasulun aikana helsinkiläinen The Bull and The Firm -baari päätyi myymään viikonloppukasseja, joihin sisällytettiin myös alkoholittomia drinkkejä ja Nordic Ice Companyn kirkkaita jäitä. Kun drinkkipohjat alkoivat herättää kiinnostusta, yrittäjät päättivät rakentaa niistä oman tuotteen. Yksittäin myytävät drinkkipohjat menivät Woltissa hyvin kaupaksi, mutta projekti olisi saattanut jäädä vain koronasulun aikaiseksi lisä­tienestiksi, ellei Business Finland olisi astunut kuvioihin.

– Haimme alunperin tukea baarin pyörittämiseen, mutta hakemuksemme hylättiin. Aloimme miettimään, mitä uusia juttuja voisimme tuoda päivittämään baaritoimintaamme saadaksemme innovaatiotukea, ja tämä drinkkipohjaidea nousi esiin, The Bull and The Firm -baarin omistajiin lukeutuva Turo Kotajärvi kertoo.

Alkoholittomista cocktailpohjista oli ollut puhetta yrittäjäporukalla jo aikaisemminkin, mutta arjen kiireet olivat jäädyttäneet projektin ideatasolle. Business Finlandin hakemusta varten konsepti hiottiin kuntoon, ja avustusta saatiin lopulta Cocktail Chef -projektin käynnistämiseksi. Kotajärvi uskoo, ettei se olisi edennyt tähän tahtiin ilman koronan vaikutuksia.

– Alkuvuosi oli tosi kiireinen. Ilman koronaa meillä ei olisi ollut paukkuja viedä projektia eteenpäin, emmekä välttämättä olisi edes lähteneet miettimään tällaisia ratkaisuja.

Jäätä kansalle

Pullotettuja alkoholittomia drinkkejä on toki kauppojen valikoimassa ollut jo aikaisemminkin, mutta niistä puuttuu Kotajärven ja Nordic Ice Companya edustavan Petteri Jakobssonin mukaan yksi drinkille olennainen elementti: jää.

– Tarjoilujäät kuuluvat osaksi hyvälaatuista cocktailia. Olemmekin pohtineet ratkaisuja siihen, miten saadaan cocktail ja jää myytyä yhtenä pakettina, ilman että asiakkaan tarvitsee etsiä elementtejä ympäri kauppaa, Jakobsson summaa.

Cocktail Chefille onkin kuluttajamyyntiin kehitetty pakkaus, johon sisältyy jäädytetty cocktailpohja sekä kirkas jää. Kauppojen pakasteosastolle sopiva, jogurttitetraa muistuttava tuote on käytännöllinen ratkaisu paitsi loppukäyttäjälle myös kauppiaalle, sillä pakastus pidentää säilyvyyttä huomattavasti.

– Nordic Ice Companylla olemme heitelleet jo pidempään ideoita siitä, miten tuottamamme kirkas jää saataisiin paremmin tarjolle kuluttajille. Tämä kombinaatio on luonteva tapa tutustuttaa myös uudet asiakkaat kirkkaaseen jäähän ja laadukkaisiin cocktaileihin.

Kesän myötä projektiin on ilmestynyt myös uusia elementtejä. Alunperin vahvasti kuluttajanäkökulmasta rakennettu tuote on saamassa myös horeca-puolelle sopivan version. Litran vetoiset pakkaukset palvelevat muun muassa tapahtumia, ravintoloita ja teattereita, joilla ei ole resursseja valmistaa cocktaileja alusta alkaen. Tuotteita on jo testattu Senaatintorin jättiterassilla, jossa Kotajärven luotsaama Runar on myynyt Cocktail Chefin pohjiin rakentuvia drinkkejä sadan litran viikkotahdilla.

– Tulemme tekemään myös yrityksille räätälöityjä tuotteita. Tarkoitus on rakentaa tuote niin, että sen nostaminen kyseisessä paikassa on mahdollisimman vaivatonta.

Käytettävyys kunniaan

Kotajärvi korostaa, että sparraus baarialan ulkopuolisilta tekijöiltä on ollut tuotteen rakentamisen kannalta oleellista. Projektissa mukana olevat Jakobsson sekä Maksim Komaro ovat taustaltaan sirkustaiteilijoita ja esittävän taiteen ammattilaisia. Jakobsson yhtyy Kotajärven näkemykseen.

– Minä ja Maksim olemme pystyneet tuomaan näkökulmaa siihen, mitä välineitä tavallisilla kuluttajilla on kotona, ja miten tuotteen käyttö saadaan tehtyä mahdollisimman helpoksi.

Cocktail Chefin takana oleva tiimi kehoittaakin omaa tuotetta suunnittelevan kiinnittämään erityistä huomiota käytännöllisyyteen ja helppoon lähestyttävyyteen.

– Ei kannata lähteä tavoittelemaan liian hienostunutta juttua. Cocktail lyödään läpi peruskuluttajille käytönnöllisten ratkaisujen kautta. Tuotteen pitää olla helppo ostaa ja käyttää, vaikka ei olisi cocktaileja ikinä juonutkaan, Jakobsson muistuttaa.

Helppo käytettävyys tulee Cocktail Chefin kohdalla näkymään myös tuotteen ympärille rakennettavana verkkoympäristönä, jonka kautta tarjotaan virtuaalista ohjeistusta ja vinkkejä.

– Myös etiketeissä tulee olemaan tarpeellista informaatiota. Tarkoitus on, että asiakkaalle tulee jo kaupassa fiilis, että tätä on helppo käyttää, Kotajärvi summaa. 

Kotajärven vinkit kuluttajatuotteen kehitykseen

  • Älä kikkaile liikaa – luota asiakkaille tuttuihin makukomboihin.
  • Mieti myös tuotteen käytettävyys kotioloihin sopivaksi – ota tämä huomioon myös pakkauksessa.
  • Säilyvyyttä voi parantaa käyttämällä sitruuna- ja omenahappoja.
  • Testaa tuotetta kuluttajilla esimerkiksi myymällä sitä Woltin kautta.

 

Julkaistu Shaker-lehdessä 3/2020.

Tilaa Shaker!

 

Cocktail Chef mahdollistaa laadukkaiden cocktailien valmistamisen  niin kotona kuin massa­tapahtumissa.
Cocktail Chef mahdollistaa laadukkaiden cocktailien valmistamisen niin kotona kuin massa­tapahtumissa.