Aluehallintoviraston ja ravintolan ihmisillä on usein eri käsitys siitä, mikä määrittelee laadukkaan viihdetarjonnan.
Aluehallintoviraston ja ravintolan ihmisillä on usein eri käsitys siitä, mikä määrittelee laadukkaan viihdetarjonnan.

Blackjackia ja playn painamista?

Helsinkiläiset klubit houkuttelevat asiakkaita juhlimaan aina pikkutunneille asti erilaisilla viihdeohjelmapalveluilla. Keinot ovat monet, mutta yksi on varmaa: omaperäisyydellä pääsee pitkälle.

Muutama vuosi sitten ravintolapäällikkö Johannes Apponen seurasi anniskeluviranomaisen tarkastusta kolmen jatkoaikaluvilla varustetussa ravintola Nollassa. Tarkastaja siristi silmiään ja väitti, ettei Nollan tanssilattia ollut kunnollinen – eihän katossa ollut edes diskovaloa.

Tarkastaja ihmetteli, miksei tilavassa salissa ollut esimerkiksi blackjack- tai rulettipöytää ja ehdotti ravintolan iltojen ohjelmistoon televisiosta tuttua stand upin ja karaoken yhdistelmäformaattia. Nollaan ei karaokea tai blackjack-pöytää hankittu, mutta jatkoaikaluvat säilytettiin.

Apposta tarkastajan käsitys korkeatasoisesta viihdeohjelmasta naurattaa. Nollan, kuten monen muunkin helsinkiläisen yökerhokonseptin tavoitteena oli järjestää asiakkaille musiikkikokemuksia, jotka olisivat mahdollisimman kaukana risteilijälaivojen baaritarjonnasta. Nolla oli ja meni, ja Apponen toimii tällä hetkellä lähinnä livemusiikkiin erikoistuneen ravintola Kuudes linjan ravintolapäällikkönä.

Kuudes Linja on Helsingin Sörnäisissä sijaitsevan baarikompleksin pitkäikäisin ravintola. Samassa rakennuksessa sijaitseva elektroniseen musiikkiin erikoistunut Kaiku pääsi The Guardian -lehden listauksessa maailman 25 parhaan yökerhon listalle. Apposen mukaan Kuudes Linja, Siltanen ja Kaiku ovat ohjelmatarjonnan suhteen niin maineikkaita, että ohilyönneille ei ole sijaa.

Kuudennen linjan tiskillä riittää vilskettä erityisesti viikonloppuisin.
Kuudennen linjan tiskillä riittää vilskettä erityisesti viikonloppuisin.

”Puoli kahden jälkeen myönnettävän jatkoajan edellytys on, että ravintolan toiminta-ajatus korkeatasoisine viihdeohjelmineen vaatii pidennettyä anniskeluaikaa tai että anniskelupaikassa järjestetään erityinen tilaisuus tai tapahtuma, jonka luonne edellyttää pidennettyä anniskelua.”

Aluehallintovirasto

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Vilkkuvia valoja ja toinen toistaan kummallisempia yksityiskohtia pursuava, maaliskuussa avannut Steam Hellsinki on monella tavalla Apposen koordinoimien minimalististen trendiyökerhojen vastakohta.

Neljän jatkoaikaluvilla varustetussa Steamissa houkutellaan asiakkaita dj-vetoisella musiikilla ja live-esityksillä, mutta valtavirrasta selkeästi poikkeavalla tavalla. Steamin avajaisissa soivat 1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten sävelet listahittien sijaan, ja livemusiikista vastasi big band -kokoonpano Slag Brick Project.

Steam on sisustuksensa puolesta varsinainen nähtävyys: baaritiskin yläpuolella roikkuu zeppeliini ja gin-pohjaisia cocktaileja voi nautiskella esimerkiksi antiikkisessa hammaslääkärin tuolissa istuen.

Ravintolapäällikkö Sami Hongiston mukaan jatkoaikalupien saaminen ei ollut vaikeaa, mutta vaati perehtyneisyyttä. Steam rakennettiin alusta alkaen neljän puitteita varten: viihdeohjelma, äänentoisto ja tilaratkaisut on suunniteltu aluehallintoviraston jatkoaikalupalinjaukset mielessä.

Viihdeohjelman laatimista ei ole Steamissa ulkoistettu, vaan Hongisto laatii dj-aikataulut yhdessä muun henkilökunnan kanssa.

– Uskon, että saimme luvat, koska hakemuksestamme välittyi se, että teemme tosissamme omaa juttuamme ja panostamme viihdeohjelmaan. Olen tehnyt työurani aikana ohjelma-aikatauluja milloin nollabudjetilla, milloin kymmenillä tuhansilla euroilla. Mielikuvitus ratkaisee.

Aikaisemmin muun muassa DTM:aa ja Navy Jerry'siä luotsannut Hongisto kertoo, että jatkoaikaluvat irtoavat parhaiten perusteellisella suunnittelulla ja vaivannäöllä. Apponen on samaa mieltä.

– Kyllä sen aika nopeasti huomaa, missä mennään viihdetarjonnan suhteen sieltä, mistä aita on matalin. Meillä ohjelmabuukkaukset hoitaa kuukausipalkkaa nostava musiikkialan ammattilainen. Tarjonnan on pakko olla tasokasta, koska asiakkaat eivät yleensä tule keikkapaikkoihin muuten vain, vaan artistia katsomaan.

Steam Hellsingin avajaisissa soi menneistä vuosikymmenistä ammentava big band -musiikki.
Steam Hellsingin avajaisissa soi menneistä vuosikymmenistä ammentava big band -musiikki.

Hutejakin tulee, mutta tulkoon

Apponen ja Hongisto ovat samaa mieltä siitä, että yksiselitteistä reseptiä menestyvälle yökerholle ei ole. Hongisto kertoo, että aikanaan hän järjesti Maija Vilkkumaan keikalle DTM:aan. Suomen suosituimpiin artisteihin lukeutuva Vilkkumaa ei kuitenkaan vetänyt tupaa täyteen, vaikka odotukset olivat korkealla.

Apponen kertoo, että alkuiltojen pienten artistien keikat tuntuvat toisinaan hyväntekeväisyydeltä, kun ihmiset katsovat keikan ja lähtevät saman tien kotiin. Lipputuloja kertyy juuri ja juuri kulujen kattamiseksi – alkoholimyyntiä ei nimeksikään. Musiikkivetoisessa paikassa asiakkaille on kuitenkin toisinaan tarjottava laatua kaupallisuuden kustannuksella, sillä listahittejä tarjoilevat kaikki muutkin.

– Ihmisten liikkeitä on loppujen lopuksi vaikea ennustaa. Helsinki on pieni kaupunki, jossa on paljon tarjontaa. Haasteena on saada oikeat ihmiset oikeaan paikkaan. Jos joku idea ei heti toimi, kannattaa yrittää uudestaan eikä teilata heti kättelyssä. Ihmiset lämpenevät välillä hitaasti, Hongisto linjaa.

”Anniskelun jatkaminen kello puoli neljään edellyttää ensisijaisesti ilta- ja yöaikaan avoinna olevaa anniskelupaikkaa, joka toimii joko hyvätasoisen hotellin yhteydessä tai on varustelu- ja palvelutasoltaan erityisen hyvätasoinen viihderavintola.”

Aluehallintovirasto

Asiakas vaikuttaa jaloillaan

Hongiston mukaan taloudellisesti vaikeina aikoina ei ole varaa ampua hutiin. Siksi asiakaspohja kannattaa tuntea perinpohjaisesti ja kysyä, minkälainen ohjelma kuluttajaa kiinnostaa.

– Asiakashan päättää jaloillaan, mitä se laadukas viihdeohjelma oikein tarkoittaa. Kyllä laadusta ollaan valmiita maksa- maan, mutta laskusuhdanteen aikana ihmiset ovat tarkempia rahoistaan.

Hongiston mukaan viihdepalveluiden tarjoajissakin on eroja.

– Ei ole mitään järkeä maksaa siitä, että dj tulee paikalle, lyö läppärin kiinni mikseriin ja ryhtyy surffaamaan facebookissa. Dj tai livemuusikko on parhaimmillaan illan kapteeni, joka johtaa juhlimista ja osaa lukea yleisön tuntemuksia.

Apponen kertoo, että Nollassa käynyt tarkastaja kritisoi dj:den flegmaattista esiintymistyyliä ja väitti, että playn painaminen ei käy korkealaatuisesta viihdeohjelmasta. Sörnäisten ravintolakompleksi ratsastaa kuitenkin edelleen eleettömällä tyylillään, ja vetää asiakkaita nauttimaan ohjelmasta aina aamuneljään.

Steamissa ohjelmatarjonta on tarkoituksellisesti teatraalista. Hongiston mielestä kahden erilaisen ohjelmatyypin välillä on selkeä yhtäläisyys:

– Viimeisen päälle mietitty liikeidea kantaa aina.

Kun haet jatkoaikalupaa...

  • Anna vaivanäön välittyä hakemuksesta. Selvitä seikkaperäisesti, millaista ohjelmaa aiot järjestää, millaiselle yleisölle ja millä kustannuksilla. Vältä ympäripyöreitä ilmauksia, sillä lupahakemus ei ole markkinointitiedote.
  • Älä ota kaksi vuotta sitten myönnettyä jatkoaikalupaa itsestäänselvyytenä. Kun valmistelet uutta hakemusta, laadi hakemus kuin ensimmäistä kertaa.
  • Ulkoista. Ohjelmapalveluiden ostaminen ulkopuoliselta järjestäjältä viestii siitä, että viihdetarjonta on ammattimaista ja siten korkeatasoista. Myös hakemusten täyttämisessä voi hyödyntää esimerkiksi juridista ammattiapua.
  • Kysy asiakkailta, mistä he ovat valmiita maksamaan. Kokeile ennakkoluulottomasti uutta ja vanhaa: speed datingia, improvisaatioteatteria, musavisaa ja bingoa.
  • Panosta henkilökunnan, asiakkaiden ja naapuruston turvallisuuteen. Selvitä hakemuksessa, miten väkivallan uhkaa torjutaan, miten äänentoiston haitat minimoidaan ja asiakkaiden omaisuuden säilytys on huomioitu ravintolassa.