Yrittäjät Sampsa 
Tukia ja Tomi Hiltunen järjestivät työntekijöilleen lisätunteja naapuriravintoloista, kun omassa baarissa ei ollut vielä tarpeeksi töitä tarjolla ravintoloiden auettua.
Yrittäjät Sampsa Tukia ja Tomi Hiltunen järjestivät työntekijöilleen lisätunteja naapuriravintoloista, kun omassa baarissa ei ollut vielä tarpeeksi töitä tarjolla ravintoloiden auettua.

Arjen innovaatioilla kriisin yli – näin nuoret yrittäjät selvisivät koronasta

Jyväskylässä DeLorean-cocktailbaaria ja Cocktailgate oy -yritystä pyörittävät Sampsa Tukia ja Tomi Hiltunen ovat ennenkin osoittaneet innovointikykyään muun muassa The Trashmen -hankkeensa kohdalla. Koronan aikana he ovat jatkaneet ratkaisukeskeistä työtapaansa ja innovoineet uusia toimintamalleja verkkokaupan ja tuotekehityksen saralla. Henkilökuntaa tukemalla on puolestaan pyritty varmistamaan hyvät toimintaolosuhteet tilanteen normalisoiduttua.

Kun koronaviruksen leviämistä hidastaneet toimet mullistivat horeca-alan toimintaympäris-tön keväällä, yrittäjäkaksikko Sampsa Tukia ja Tomi Hiltunen ei suinkaan jäänyt surkuttelemaan kohtaloaan. Kun itse baariin ei voitu ottaa asiakkaita, oli rahavirtoja luotava muualle. Verkkokaupan puolella olisi baarialalla paljon haltuun otettavaa, ja sinne suuntasivat energiansa myös Hiltunen ja Tukia.

– Aikaisemmin esimerkiksi lahjakorttimyynti toimi meillä ihan sähköpostiperiaatteella, mutta nyt koronan aikana tapahtumalippukauppa Liveto lanseerasi lahjakorttimyyntiin muokatun palvelun, ja siihen lähdimme heti mukaan, Tukia kertoo.

Lisäksi Hiltunen ja Tukia olivat jo pitkään halunneet myydä verkkokaupassa erilaisia tukituotteita kuten t-paitoja, mutta ongelmaksi muodostuivat varastoon jäävät hajakoot. Koronan myötä löytyi yhteistyökumppani, joka pystyy toteuttamaan tuotteita tilauksen mukaan.

– Yhteistyö syntyi itseasiassa aika hauskasti. Laitoimme Facebookiin ilmoituksen ”Hei yhteistyökumppani! Keksitäänkö kivoja juttua yhdessä?”, ja tämä kyseinen firma otti itse sen perusteella meihin yhteyttä ja tarjosi palveluitaan, Tukia muistelee.

Hiltunen ja Tukia näkevät verkkokaupan mahdollisuudet myös baarin palveluiden kauppapaikkana. Heidän mukaansa verkkokaupassa voisi olla myynnissä kaikkea mahdollista cocktailkouluista ravintolan salaiseen kastikkeeseen.

– Ihan jokainen pikku juttu, mitä ravintolassa voi rahaa vastaan tehdä, pitäisi olla tarjolla mahdollisimman monessa kanavassa, myös verkkokaupassa, Hiltunen sanoo.

Kotisohvalle pääsy toi uusia asiakkaita

Rahavirtoja lähdettiin rakentamaan myös asiakkaiden kotisohvilta. Hiltunen ja Tukia olivat pyöritelleet ideaa kotikäyttöön sopivista cocktailraaka-aineista, kun huomasivat Jani Virran myyvän samantyylisiä tuotteita Oulussa Rescue Cocktail Box -nimellä.

– Ajattelimme, että annetaan Janin myydä viikonloppu ja kysellään sitten, menikö kaupaksi. Jani oli silloin saanut muutaman kymmenen laatikkoa myytyä, ja päätimme itsekin toteuttaa ideamme, Tukia kertoo.

Kuvioon liittyi myös Vinariamin Mikko Hissa, jonka avulla lanseerattiin Cocktail Box Oulun ja Jyväskylän lisäksi muissakin kaupungeissa ympäri Suomea.

Alkuun DeLoreanin Cocktail Boxeja myytiin asiakkaille suoraan baarista noudettuna tai kotiinkuljetettuna. Ensimmäisellä viikolla Tukia ja Hiltunen tunnistivat lähes jokaisen, joille tuote toimitettiin – he olivat selkeästi kanta-asiakkaita. Seuraavalla viikolla tilanne olikin jo toinen.

– Toisella viikolla emme tunnistaneet enää ketään. Siinä sitten lamppu syttyi, ja tajusimme, että tämä tuote saattaa oikeasti tavoittaa sitä porukkaa, jota meidän olisi todella vaikea saada tänne ravintolaan.

Asiakaskunta laajentui entisestään, kun yrittäjäkaksikko onnistui saamaan Cocktail Boxinsa myyntiin K-kauppoihin. Idea tähänkin lähti Facebookista.

– Meille tuli vastaan paikallinen ruokaravintola, jonka tapas-lautasia alettiin myydä kaupungin K-Citymarketissa. Soitimme kauppiaalle, joka oli tosi innoissaan tuotteestamme ja saimme sen saman tien myyntiin.

Tukia ja Hiltunen eivät suinkaan tyytyneet yhteen kauppaan vaan lähtivät aktiivisesti tarjoamaan tuotettaan lähialueille. He näkevät baarin brändin presenssin asiakkaiden arjessa ja kaupan hyllyllä erittäin arvokkaana. Konkreettisia esimerkkejä uusista asiakkaistakin löytyy.

– Loppukesästä eräs arkipäivänä drinkillä käynyt asiakas sanoi, että oli ostanut kaksi Cocktail Boxia sulun aikana ja tullut sen takia käymään, kun ravintolan ovet taas aukesivat.

Tuotekehitystä ja taistelua hyllytilasta

Jos mielii saada oman tuotteensa kaupan hyllylle, on osattava asettua kauppiaan saappaisiin. Hiltunen muistuttaa, ettei heidän intressinsä ole pelastaa ravintoloita vaan saada tuote liikkumaan hyllystä. Siksi kannattaakin etukäteen tutustua valikoimaan ja pohtia, mitä uutta sinne voisi tuottaa.

– Silloin tuote on myös kauppiaalle järkevä sijoitus. Samaa pyörää ei kannata keksiä uudestaan, ellei sinulla ole siihen pyörään tosi hyvää twistiä.

Kaupan puolella on huomioitava myös esimerkiksi säilyvyyteen ja pakkaukseen liittyviä aspekteja eri tavalla kuin baarissa. Tuotteen paketointi ja visuaalisuus ovat erittäin tärkeitä, koska asiakkaan rahasta kilpailee suuri määrä vaihtoehtoja.

– Tuotteen ulkonäköön ja brändäykseen kannattaa käyttää aikaa ja käydä vaikka katsomassa, miltä vastaavat tuotteet näyttävät, Hiltunen toteaa.

Tukia uskoo, että Cocktail Boxin saaminen kauppojen valikoimaan oli kauppiaiden poikkeuksellisen avoimen asenteen vuoksi korona-aikana helpompaa kuin normaalisti.
Tukia uskoo, että Cocktail Boxin saaminen kauppojen valikoimaan oli kauppiaiden poikkeuksellisen avoimen asenteen vuoksi korona-aikana helpompaa kuin normaalisti.
Kokonaisten Cocktail Boxien lisäksi DeLoreanin cocktailsiirappeja myydään myös yksittäispakkauksissa.
Kokonaisten Cocktail Boxien lisäksi DeLoreanin cocktailsiirappeja myydään myös yksittäispakkauksissa.

Kokonaisten Cocktail Boxien lisäksi DeLoreanin cocktailsiirappeja myydään myös yksittäispakkauksissa."

Hiltunen korostaa myös asennetta, jolla tuotettaan lähtee kaupittelemaan. Kun vastaa valmiiksi niihin kysymyksiin, joita yhteistyöstä saattaa kauppiaalla herätä, on jo askeleen pidemmällä. Myös omien resurssien tiedostaminen on tärkeää, sillä taistelu hyllytilasta on kovaa.

– Kaupan alalla liikkuu todella isot rahat siitä, mikä tuote pääsee parhaalle paikalle. Pienellä yksityisellä ravintolalla ei todennäköisesti ole heittää kymppitonnia vuodessa keskihyllyä vastaan. Sen sijaan pitää tehdä niin kiinnostava tuote, että kauppias itse haluaa myydä sitä hyvällä paikalla.

Apua henkilökunnalle

Kriisin aikana henkilökunnastakin oli pidettävä huolta. Auttaminen ei kuitenkaan ”sääntö-Suomessa” ollut niin yksinkertaista kuin yrittäjät kuvittelivat. Esimerkiksi ruokaostoksien toimittaminen baarin tukun kautta lomautetuille työntekijöille ei Verohallinnon mukaan tullut kysymykseen.

– Se olisi laskettu henkilökunnalle tuloksi, jolloin se olisi vaikuttanut heidän tukiinsa. Emme keksineet mitään laillista keinoa ostaa heille ruokaa lomautuksen aikana. Se oli väärin autettu, Hiltunen toteaa.

Lomautuksesta huolimatta DeLoreanin henkilökunnalle maksettiin ensimmäiseltä kuukaudelta puolet palkasta. Hiltunen kokee, että tulojen ollessa minimissä tämä rahallinen apu tuli tarpeeseen.

– Uskon, että se lisää kummasti työskentelymotivaatiota, kun päästään täydellä teholla painelemaan.

Itseironiaa kehiin

Vaikka koronakevät oli Hiltuselle ja Tukialle haastava, jää siitä käteen jatkoa varten monia asioita. Cocktail Box tulee pysymään valikoimissa ja verkkokauppaa kehitetään edelleen. Kaksikko näkee, että kriisi on myös avannut horeca-alaa yhteistoiminnalle, -tapahtumille ja jaetulle osaamiselle.

– Me itse tykkäämme tehdä muiden kanssa juttuja. Sellainen hakkaa yksin päätä seinään ja yritä -mentaliteetti on vähän typerää. Tässä kuitenkin loppuviimein tapellaan kaikki sitä kotisohvaa vastaan, Tukia muistuttaa.

Hiltunen peräänkuuluttaa alalta vaikeassa tilanteessa myös huumoria ja itseironiaa.

– On vähän mälsää, jos pakenet asiakkaana ravintolaan omia murheita ja löydät sieltä kaikki ravintolan murheet. Itseltämme vaadimme ja toisilta toivomme asettumista siihen asemaan, että meille tullaan pitämään hauskaa eikä kuuntelemaan meidän ongelmia.

Kaksikko toivoo, että korona-ajan opit eivät unohtuisi uuden normaalin koittaessa. On tärkeää muistaa, miten syvältä innovaatioita ja ideoita joutui kaivamaan pahimman vaiheen aikana.

– Nyt ei sovi käpertyä ja palata vanhaan toimintamalliin, vaan muistetaan mitä tehtiin ja jatketaan sillä samalla pirteydellä ja meiningillä, millä tästä ollaan päästy yli, Hiltunen sanoo.

Julkaistu Shaker-lehdessä 3/2020.