Antti Raunio: Yökerhobisnes vaatii pitkäjänteisyyttä

Palvelu ja laadukkaat tuotteet ovat tärkeimmät erottautumiskeinot yökerhobisneksessä. Night People Groupin toimitusjohtaja Antti Raunion mukaan takavuosien shottirallit ovat historiaa ja asiakkaat entistä laatu- ja bränditietoisempia.

Kahdeksan vuotta kestänyt taantuma näyttää vihdoin hiipumisen merkkejä ja tämä näkyy myös yökerhoissa. Yhdysvalloissa yökerhobisnes on kasvanut jo prosentin verran, ja saman suuntauksen uskotaan rantautuvan Suomeenkin.

– Las Vegasissa kasinot panostavat jälleen yökerhoihin, ja siellä tiedetään, mikä vetää. Jenkeistä suuntaus leviää myös muualle. Mekin olemme pystyneet pienillä panostuksilla parin viime vuoden aikana nousemaan konsernitasolla 20 prosenttia vuodessa, kertoo Night People Groupin toimitusjohtaja Antti Raunio.

Ei niin, että yökerhoilla olisi muutenkaan mennyt niin heikosti kuin valtamediassa on viime vuosina rummutettu. Raunion mukaan aihetta ovat yleensä kommentoineet ne, joilla on aiheesta vähiten tietoa eli henkilöt, jotka eivät muutenkaan käy yökerhoissa.

– Toki bisnes on vuosien varrella muuttunut. Trendi on jo pidempään ollut, että toiminta keskittyy viikonloppuihin, kun ennen viikossa oli kolme hyvää päivää. Tämä on aiheuttanut sen, että pitää keksiä uusia juttuja viikolle. Etenkin Helsingissä on korkeiden vuokrien takia mahdotonta pyörittää bisnestä kahden päivän tuotolla.

Erilliset VIP-tilat ovat hiljalleen poistumassa. Ihmiset haluavat olla siellä, missä tapahtuu.”

Night People Groupilla tämä on tarkoittanut kahteen kohderyhmään panostamista – opiskelijoihin ja yrityksiin. Siinä missä yritystapahtumat toivat vielä vuonna 2011 kymmenen prosenttia myynnistä, on luku nykyään 30 prosenttia.

– Pallottelimme ideoita zumbasta kirpputoreihin, mutta yritystapahtumat ovat lähempänä ydinliiketoimintaamme.

Paikan lunastaminen ottaa aikansa

Kannattavuudesta puhuttaessa esille nousee asiakaspaikkojen lukumäärä. Siinä missä nuorempi asiakaskunta täyttää vaikka 2 000 neliöisen yökerhon, kannattaa yli 30-vuotiaille suunnatuista paikoista tehdä pienempiä.

– Heinäkuussa avattu Kullervo Kortteli on tästä hyvä esimerkki. 184-paikkainen ravintola on ollut heti alusta lähtien hitti Seinäjoella. Kannattaa pitää mielessä fakta, ettei aikuisempi kohderyhmä täytä isoa yökerhoa kuin pikkujoulukaudella.

Yökerhobisnes on nykyisin pitkäjänteistä toimintaa kuin ennen – harva paikka saavuttaa suosionsa huippua heti ensimetreillä. Tämän myötä 6–12 kuukautta pystyssä olevien paikkojen aika on ohi ja tilalle on tullut pitkäaikaisempia konsepteja ja brändejä.

– Nykyään alku on yökerhoissa huomattavasti tasaisempaa ja käynnistyminen ottaa oman aikansa. Esimerkiksi Capitalin nousu suosion harjalle kesti puolitoista vuotta, Raunio kertoo.

 

Yhdeksi yökerhojen kaatajaksi veikkailtiin treffipalvelu Tinderiä, joka yleistyessään muutti ihmisten seuranhakutottumuksia. Siinä missä aiemmin kumppania etsittiin ravintoloiden tanssilattialta, nyt sopivan ehdokkaan voi pyyhkäistä elämäänsä kännykän avulla. Raunio torppaa kuitenkin tämänkin uskomuksen.

– Sosiaalinen media ja teknologia eivät tule poistamaan ihmisten tarvetta fyysiseen kohtaamiseen. Niitä ei pidä myöskään nähdä haasteena vaan mahdollisuutena. Kun Tinder tuli markkinoille, aloimme järjestää yökerhossamme Tinder-bileitä, joista tuli suosittuja, Raunio kertoo.

Laatu määrää tärkeämpää

Asiakkaiden keskiostos on pysynyt suhteellisen samana, vaikka määrät ovat pienentyneet. Tämä on yksi osoitus siitä, että asiakkaat ovat entistä laatutietoisempia ja määrät pysyvät kohtuullisempina kuin ennen. Enää yökerhoissa ei näe esimerkiksi takavuosien kaltaisia shottiralleja.

Asiakkaiden laatutietoisuus ja kulutustottumusten muutos näkyy Night People Groupin ravintoloiden tarjonnassa. Siinä missä ennen oli yksi piccolopullossa myytävä viini, löytyy valikoista nykyisin useampia vaihtoehtoja laseittain kysynnän selkeän kasvun myötä.

– Tämä trendi on ollut havaittavissa ympäri maata. Asiakkaat ovat entistä brändi- ja laatutietoisempia. Toinen muutos on se, että erilliset VIP-tilat ovat hiljalleen poistumassa. Ihmiset haluavat olla siellä, missä tapahtuu. Niinpä asiakkaat varaavat mieluummin pöydän juomineen ja nauttivat illastaan varsinaisessa ravintolatilassa.

Keskustele, kuuntele, kouluta

NPG työllistää joko suoraan tai välillisesti noin 500 työntekijää. Suuresta määrästä huolimatta yhtiö on törmännyt vasta nyt ruokaravintoloissa jo pidempään vallinneeseen työvoimapulaan. Raunion mukaan tämä on ensimmäinen vuosi, kun on ollut haastavampaa löytää hyvää henkilökuntaa.

– Käytämme pääsääntöisesti vuokratyövoimaa, vaikka kyse onkin pidemmistä työsuhteista. Päällikkömme hoitavat rekrytoimisen, ja talon ulkopuolisia työntekijöitä kohdellaan samalla tavalla kuin yrityksen omia.

Henkilökunta on ratkaisevassa roolissa, sillä palvelu ja laadukkaat tuotteet ovat ne, joilla erottaudutaan.

Ylhäältä johtamisen aika on Raunion mukaan ohi ravintola-alallakin. NPG:lla on käytössä kolmen k:n malli eli keskustele, kuuntele ja kouluta.

– Siihen tulee panostaa koko ajan enemmän, jos haluaa olla bisneksessä mukana. Kasvu ja uudet paikat ovat tärkeitä myös työntekijöiden tyytyväisyyden kannalta. Päälliköille on pystyttävä tarjoamaan uusia haasteita, jotta pystyy pitämään parhaat tyypit talossa. Tähän ei ole olemassa poppakonsteja – palkka yksinään on aika huono motivointikeino.

Kilpailutilanteessa myös asiakkaiden kuunteleminen on ensiarvoisen tärkeää, sillä sitä kautta saadaan arvokkaita ideoita. Ajat muuttuvat ja samoin on tehtävä myös ravintoloiden.

– Jos ei tee mitään ja muistelee vain 30 vuoden takaisia juttuja, voi olla varma, ettei bisnes kukoista. Mikään ei onnistu enää ovet avaamalla, vaan asiakkaat janoavat elämyksiä.

Kuka?

Antti Raunio

  • Night People Groupin toimitusjohtaja vuodesta 2011.
  • Ollut ravintola-alalla 17 vuotta. Työskennellyt aiemmin muun muassa Wanha Kaivopuisto Oy:llä ja SK Ravintoloilla.

 

Night People Group

  • Vuonna 2011 perustettu ravintola-alan yritys, jolla on palveluksessaan suoraan ja välillisesti  noin 500 työntekijää.
  • Yrityksellä on 20 eri tyylistä ravintolaa ja yökerhoa Helsingissä, Lahdessa, Seinäjoella, Lappeenrannassa, Kajaanissa ja Valkeakoskella.
  • Ravintoloissa käy vuosittain yhteensä yli miljoona asiakasta.
  • Night Lite -applikaatio toimii viestikanavana ravintolan ja asiakkaan välillä. Sen kautta asiakkaat saavat tietoa muun muassa eduista ja tapahtumista. Palvelua kehitetään koko ajan. Tällä hetkellä 15 000 asiakasta käyttää applikaatiota aktiivisesti ja määrä kasvaa noin reilulla parilla tuhannella kuukaudessa.

npg.fi

Suomalaisesta karaokesta vientituote?

Suomalaiset ovat tunnetusti karaoken ystäviä, ja karaokebaarien suosio kestää vuodesta toiseen. Night People Groupillakin on 11 karaokebaaria ja -osastoa. Uusin tulokas on kesällä Helsingin Katajanokalla avattu Wallis Karaoke Bar, jonka ovat löytäneet myös turistit.

– Ihmiset tuntuvat suotta häpeilevän täkäläistä karaokekulttuuria. Juttelin Walliksessa olleiden italialaisten kanssa, joiden mielestä se oli hauskinta, mitä he ovat aikoihin tehneet. He viettivät muutaman päivän reissullaan useamman illan baarissa ja harmittelivat, ettei samanlaista konseptia löydy Milanosta, kertoo Antti Raunio.

Raunio uskoo, että suomalainen karaoke tullaan näkemään vielä jossain vaiheessa myös maailmalla.

– Meillä on sellaista teknologista osaamista, mitä ei muualta löydy. Uskon, että tässä olisi hyvä vientituote. Ja se on paljon sanottu entiseltä karaokevihaajalta, hän naurahtaa.