Ammattilainen, älä jätä alaasi!

Ravintola-alalla on nyt niin kyökin kuin salinkin puolella puhuttu paljon huutavasta henkilöstöpulasta. Tiedän tämän itsekin, sillä tutut ravintolapäälliköt ja -johtajat soittelevat, että tiedänkö ketään ”oikeasti hyvää ja ammattitaitoista tyyppiä”, joka voisi tulla töihin. Samalla kun puhutaan kuluttajien ostohalukkuuden noususta palveluiden suhteen, elinkeinon elämyksellisyydestä ja asiakaspalvelutason parantumisesta, näyttää siltä, ettei ravintola-ala edelleenkään houkuttele työntekijöitä.

Ravintola-alan arvostukseen vaikuttavat edelleen menneisyyden haamut. Vielä vajaa sata vuotta sitten alan ammattilaista pidettiin ”rosvoina ja huorina”. Kun itse tulin alalle 1990-luvulla, niin eipä arvostus kovin suurta ollut silloinkaan – asiakaspalvelu ylipäätään ei ollut suuressa huudossa.

Ravintola-ala on kuitenkin asiakaspalvelun paras ala. Siellä pääsee osaksi ihmisten arkea ja juhlaa, tutustuu uusiin raaka-aineisiin ja trendeihin, oppii tuntemaan erilaisia persoonia, kehittää ongelmaratkaisukykyään ja oppii yhteen hiileen puhaltamisesta. Lisäksi alan sosiaaliset verkostot ovat vahvoja, itse olen suurimman osan parhaista ystävistäni saanut nimenomaan ravintola-työni aikana. Toki epäkohtiakin on; epäsäännölliset työajat, palkkaus ja vakituisen työsuhteen puute ovat kaikki tekijöitä, jotka jarruttavat alan nousua.

Samalla tosin täytyy todeta, että muu palvelu-ala on mennyt tähän samaan suuntaan, kun koko yhteiskunta on auki 24/7. Myös muilla aloilla on nykyään hyvinkin epäsäännölliset työajat ja vakituiset työsopimuksetkin ovat harvemmassa, joten ero ravintola-alan ja muiden alojen välillä on kaventunut huomattavasti.

Ravintola-ala on kuitenkin asiakaspalvelun paras ala.”

Miksi sitten nimenomaan ravintolatyöllä on edelleen niin voimakkaasti läpikulkualan maine? Tiukassa on se käsitys, että alalla työskentelevät vain muille aloille valmistuvat opiskelijat ja ravintola-alalle voi tulla ilman ammattitaitoa ja asennettakin.

Mitä tulisi tehdä, että saisimme pysymään ihmiset alalla, ettei kaikki hankittu tieto ja taito vuotaisi muualle? Tietysti palkkojen, työvuorojen ja muiden epäkohtien korjaamisessa on tekemistä, samoin alan koulutuksen päivittämisessä, mutta oma osansa on myös alan sisäisellä arvostuksella ja viestinnällä. Alan arvostuksen nostamiseksi meidän kaikkien alalla olevien, sitä opettavien ja sitä rakastavien täytyy puhua alasta arvostavasti ulospäin.

Vasta kun saamme alasta houkuttelevan, voimme pitää nyt muualle vuotavat alan ammattilaiset ravintolassa. Tämä on tärkeää myös siksi, että parhaiten saamme suomalaisen ravintola-elinkeinon kukoistamaan, kun alalla on tarpeeksi kokeneita ja ammattitaitoisia työntekijöitä. Tämä vaikuttaa kilpailukykyymme sekä matkailun että elämystalouden parissa, Suomessa ja kansainvälisesti. Olkaamme siis ylpeitä alasta ja sen meille tarjoamista mahdollisuuksista.

Kirjoittaja on Olutliiton puheenjohtaja ja FBSK:n hallituksen jäsen.