Alkoholitonta ja salonkikelpoista

Alkoholittomat vaihtoehdot ovat tulleet jäädäkseen.

Tuotepäällikkö Henri Peltomäki.

Alkoholittomien vaihtoehtojen määrä ja laatu ovat parantuneet selvästi parin viime vuoden aikana. Nopeinta kehitys on ollut alkoholittomien oluiden kategoriassa, mutta myös nollatisleet, -siiderit ja -lonkerot nostavat päätään.

Alkoholittomien juomien suosion kasvu linkittyy vahvasti hyvinvointia ja terveellisiä elämäntapoja korostavaan megatrendiin. Tässä edelläkävijöinä ovat etenkin 18–25-vuotiaat niin sanotut Z-sukupolven nuoret aikuiset.

Juomayhtiö Hartwallin teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes joka kolmas suomalainen on vähentänyt alkoholin kulutustaan viimeisen kahden vuoden aikana. Erityisen näkyvää kulutuksen väheneminen oli 25–34-vuotiaiden ikäryhmässä.

Alkoholin kulutuksen lasku on pakottanut panimoyhtiöt ja muut juomanvalmistajat tuomaan markkinoille uusia matala-alkoholisia ja täysin alkoholittomia vaihtoehtoja. Esimerkiksi maailman suurin alkoholijuomatalo Diageo on investoinut valtavia summia alkoholittomien tuotemerkkien kehittämiseen. Alkuvuodesta 2021 Diageo toi markkinoille muun muassa alkoholittomat versiot Gordon’s- ja Tanqueray-gineistä.

Näyttääkin siltä, että opinnoista työelämään siirtynyt ikäluokka karsii alkoholipitoista juhlimista, jolloin ostovoima siirtyy kohti alkoholittomia vaihtoehtoja.

Ilmiötä ruokkii myös korkeasti koulutetun väestönosan hektinen elämänrytmi ja työelämän uudenlaiset haasteet, jolloin pitkiin lounaisiin ei yksinkertaisesti ole varaa, eikä työpäivän jälkeinen rentoutuminen saa äityä liian kosteaksi.

Tislattua alkoholitonta

Suurimmat alkoholittomiin juomiin liittyvät innovaatiot tulevat Isosta-Britanniasta. Lontoossa on jo vuosia ollut erilaisia yksinomaan mocktaileihin erikoistuneita baareja. Vuoden 2020 tammikuussa siellä avattiin myös maa­il­man ensimmäinen alkoholittomiin oluisiin keskittyvä ravintola.

Alkoholittomien tuotteiden kehitys on sekin pitkälti brittien käsissä. Maailman ensimmäinen tislausmenetelmällä valmistettu alkoholiton juoma Seedlip syntyi Lincolnshiressa vuonna 2015.

Tarina Seedlipin taustalla on klassinen: oli tarve löytää aikuiseen makuun oleva alkoholiton vaihtoehto perinteisille cocktaileille.

Ensimmäiset käsintehdyt tuhat pulloa myytiin loppuun kolmessa viikossa.”

Seedlipin tarina on myös elävä esimerkki, kuinka parhaat keksinnöt syntyvät henkilökohtaisista kokemuksista. Tässä tapauksessa siihen tarvittiin yrityksen perustajaa Ben Bransonia kiukuttanut ravintolakokemus.

Mistä siis kaikki alkoi?

Viettäessään iltaa eräässä Lontoon tyylikkäimmistä ravintoloista Branson tilasi illallisen päätteeksi alkoholittoman cocktailin. Miehen hämmästys oli suuri, kun eteen kannettiin vaaleanpunainen ja imelän makea sokeripommi, joka ei sopinut yhteen vasta nautitun aterian tai hienostuneen ravintolamiljöön kanssa.

”Tälle epäkohdalle oli pakko tehdä jotain.”

Pari kuukautta aiemmin Branson oli tutustunut lääkäri John Frenchin vuonna 1651 julkaisemaan teokseen The Art of Distilling. Siinä French oli kirjannut ylös kehittelemiään kasviperäisiä lääketisleiden reseptejä. Branson kysyikin itseltään, voisiko ratkaisu löytyä 1600-luvulla kehitetyistä tislausmenetelmällä valmistetuista rohdoista.

Branson alkoi tehdä kokeita omalla tislauspannullaan. Pohjaa yritykselle antoi miehen perhetausta ja suvun yli 300-vuotiset perinteet maanviljelystä Lincolnshiressa. Branson siis tunsi raaka-aineet ja hallitsi tislaimen käytön.

Alkoi lähes kaksi vuotta kestänyt tuotekehitys, jonka päätteeksi Branson oli jalostanut oman kuusi viikkoa kestävän maserointi-, tislaus-, suodatus- ja sekoitusprosessin. Siinä jokainen ainesosa uutetaan ja tislataan erikseen ennen sekoittamista lopputuotteeksi, josta puuttuu sekä alkoholi että sokeri.

Ensimmäinen kaupallinen tisle, Seedlip Spice 94, lanseerattiin näyttävästi Selfridgesin tavaratalossa 4. marraskuuta 2015. Ensimmäiset käsintehdyt tuhat pulloa myytiin loppuun kolmessa viikossa, toinen tuhannen pullon sarja kolmessa päivässä ja kolmas erä verkon kautta puolessa tunnissa.

Tällä hetkellä Seedlipiä viedään yli 80 maahan ja yrityksestä on kasvanut miljoonabisnes. Suomessa Seedlipia on saatavana kahta versiota ja kolmas sekoitus on tulossa markkinoille syksyyn mennessä.

Kymmeniä ainesosia

Seedlip-tisleistä löytyy kymmeniä ainesosia greipin kuoresta kardemummaan ja timjamista heinään. Jokainen raaka-aine maseroidaan ja tislataan erikseen. Valmis juoma syntyy eri tisleitä sekoittamalla.

Seedlip Garden on nimensä mukaisesti tislattu puutarhayrteistä. Sen ainesosiin kuuluvat muun muassa herneet, humala, rosmariini, timjami ja piparminttu. Juomasekoituksissa se toimii hyvin esimerkiksi soodavedellä, tonicilla, tuorepuristetulla omenamehulla tai granaattiomenakombuchalla pidennettynä. Garden sopii käytettäväksi myös monissa klassisissa cocktaileissa ginin tai vodkan asemesta.

Lämmittävän mausteinen Seedlip Spice on parhaimmillaan tonicilla tai inkivääri­oluella jatkettuna tai erilaisten kahvia sisältävien juomasekoitusten pohjatisleenä. Sen aromit tulevat muun muassa jamaikalaisesta mustapippurista, kardemummasta, sitrushedelmistä ja erilaisista kirpsakan makuisista kuorista.

Syksyllä Suomeen tuleva Seedlip Grove on puolestaan tyylikäs sekoitus Välimeren appelsiinia, sitruunankuorta, inkivääriä ja sitruunaruohoa. Sille luontevimmat kumppanit ovat tonic ja ginger ale, mutta se on myös mocktailien valovoimainen moniottelija. Groven avulla voi helposti loihtia vaikkapa alkoholittomat versiot Mimosasta, Margaritasta, Cosmopolitanista tai Tom Collinsista.

– Seedlipit ovat erinomainen lisä baarimestarin työkalupakkiin, koska niiden avulla pystyy mukailemaan klassikoita ja gin&tonicin kaltaisia juomia. Niiden ansios­ta myös erilaisten mehujen ja siirappien tarve vähenee, mikä taas vapauttaa baarimestarien aikaa vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa, toteaa Seedlipin tuotepäällikkö Henri Peltomäki Hartwallilta.   

Peltomäen mukaan Seedlipin missio ei ole syrjäyttää alkoholijuomia tai käännyttää ihmisiä pois perinteisten cocktailien ääreltä, mutta se tuo markkinoille mielenkiintoisen vaihtoehdon. Seedlipin ja muidenkin alkoholittomien tisleiden tulevaisuus näyttää valoisalta.

– Monissa tuotteissa funktionaalisuus on nostanut selvästi päätään, ja siihen Seedlip tarjoaa toimivan ratkaisun; oikeita tuotteita oikeaan tarkoitukseen ja hetkeen. Alkoholittomien tisleiden avulla asiakkaalle voidaan tarjota samanarvoisia kokemuksia ja makuelämyksiä, joita on aikaisemmin totuttu saamaan vain alkoholipohjaisista juomasekoituksista, Peltomäki linjaa.

Julkaistu Shakerissa 2/21.

Sulje mainos Tilaa Shaker