Suunnitteletko drinkkilistaa itsellesi vai asiakkaalle?

Drinkkilista on sekä myynnin apuväline että baarin käyntikortti ja brändi-identiteetin ruumiillistuma. Tasapainon löytäminen perustuu asiakkaan ymmärtämiseen ja kunnioittamiseen – yllätyksellisyyttä unohtamatta.

Kuvittele tilanne: asiakkaasi on istunut koko työpäivän päätteen ääressä lukemassa erilaisia raportteja, sähköposteja ja muita dokumentteja. Hän lähtee ystäviensä kanssa illalla muutamalle drinkille ja vaihtamaan kuulumisia. Baariin astuessaan saa käteensä Raamatun paksuisen cocktaillistan. Siinä kerrotaan historiaa raaka-aineista, joiden englanninkielisiä nimiä hän ei tunnista ja tarinoita kuvitteellisista hahmoista, joiden liittymistä juomaan hän ei hahmota. Itse drinkkiä on kuvailtu hänelle tuntemattomilla alkoholibrändien nimillä ja termeillä kuten infused in sous vide, saline solution, EGW. Ystäviensä kanssa keskustelun sijaan hän joutuu keskittämään kaiken energiansa listan ymmärtämiseen. Baarissa on after work -ruuhka, eli apua ei heru baarimestariltakaan.

Millä todennäköisyydellä luulet, että hän jaksaa tai edes osaa kahlata koko listan läpi ja valita itselleen mieluisan drinkin? Kyllä, tämä on kärjistetty tilanne, mutta usein turhan lähellä totuutta.

Tavoitteena asiakasystävällinen ja baarin ideologiaa kuvaava lista

Ennen kuin lähdet fiilistelemään juuri tukkuun saapunutta uutta Mezcalia tai sesongissa olevaa villiyrttiä, pohdi minkälaisia juomia asiakkaasi tilaavat ja kyselevät. Onko toivelistalla usein jotain raikasta ja kevyttä vai ehkä eksoottisia makuyhdistelmiä tai väkeviä makuja? Tarkista myyntiraporteista, mitkä juomat ovat liikkuneet eniten ja mieti, mistä niiden menekki johtuu. Näiden tietojen avulla pystyt hahmottelemaan valikoiman makuprofiileja, joita listan juomista tulisi löytyä.

Kaikkia juomia ei tarvitse laittaa listalle: jos baarissasi kyseillään usein vaikka makeita pirtelömäisiä juomia, mutta ne eivät sovi baarinne konseptiin, voit hyvin suunnitella listan ulkopuolelle tälle asiakaskunnalle sopivan drinkin aina saatavilla olevasta perusraaka-ainevarastosta. Näin asiakas saa aina hyvässä balansissa olevan juoman, eikä drinkkilistasi lähde rönsyilemään liian moneen suuntaan.

Juomien kuvailu drinkkilistalla on yksi varmimmista tavoista vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen ja -kokemukseen. Tarinallisuus on tärkeää ja osa cocktailbaarin brändiä ja viihdearvoa asiakkaalle, mutta sen ei tarvitse sulkea pois selkeyttä ja helppolukuisuutta.

Drinkin taustoista tai raaka-aineista kertovan osion lisäksi on hyvä avata muutamalla sanalla juoman makumaailmaa: jo sanaparit kuten raikas ja sitruksinen, paahteinen ja aromikas tai lämmin ja mausteinen antavat lukijalle osviittaa siitä, minkä tyyppisen juoman hän on tilaamassa.

Muista myös, etteivät sinulle tutut termit välttämättä kilkata minkäänlaisia kelloja asiakkaan ajatuksissa. Juoman mittaa saa esimerkiksi huomattavasti selkeämmin kuvattua simppeleillä graafisilla symboleilla kuin termeillä OTR, coupette ja highball. Alkoholibrändien nimet eivät myöskään yksinään  kerro monelle kuluttajalle paljoakaan juoman mausta, varsinkaan jos kyseessä ei ole tunnettu tuote.

Ota asiakas osaksi prosessia

Yksi tapa varmistaa listan helppolukuisuus asiakkaalle on luetuttaa se heillä ennen painoon menoa. Tornin American Barissa työskennellessäni luetutin drinkkilistamme aina äidilläni: hän osasi entisenä mainosalan copy writerina tarttua niin tekstin nyansseihin kuin nostaa esiin kohtia, joita tavallinen kuluttaja ei ymmärrä.

Listan testauksesta voi rakentaa myös tapahtuman vakkariasiakkaille: kutsu vaikka kymmenen aktiivisinta vierastasi oikolukemaan lista ja testaamaan muutamia drinkkejä. Parhaimmillaan he jakavat kokemuksensa somessa ja pöhinä uuden listan ympärillä on valmis jo ennen julkaisua!

Liian selkolukuiseksi ja itsestäänselväksi listaa ei kuitenkaan kannata vääntää. Tietty yllätyksellisyys ja elämyksellisyys on osa cocktailbaarien viehätystä, joka katoaa jos drinkkilistaan painetaan kuvat juomista ja väännetään rautalangasta niiden makumaailma asiakkaalle suuhun valmiiksi.

Asiakaspalvelun pohtiminen on myös tärkeä osa listan suunnittelua: millä elementeillä palvelukokemus saadaan personoitua kullekin asiakkaalle? Mitä jätetään kirjaamatta listaan ja tuodaan esille suullisesti? Miten asiakas yllätetään?

Drinkkilistan ei aina tarvitse olla A4-paperille tulostettu teksti. Hyviä esimerkkejä persoonallisista listoista ovat helsinkiläisen Chapterin pelikortit ja A21 Decadesin graafinen listakokonaisuus. Miksei lista voisi olla vaikka virtuaalinen kokonaisuus, johon sisältyy tekstin lisäksi videoita ja tunnelmakuvia? Minkälainen drinkkilista kuvastaisi parhaiten sinun baariasi ja ilahduttaisi vieraitasi?

Laura Hujanen on baarimestari, valokuvaaja ja sisällöntuottaja, jonka sydän sykkii sesongeille ja asiakaspalvelulle.