Tämän vuoden aikana suomalainen elintarvikeala on kokonaisuudessaan kasvattanut vientiään uusille markkinoille yli 12 prosenttia. Rahassa tämä tarkoittaa noin 100 miljoonaa euroa. Elintarvikealan vientiponnistelut ovat näkyneet myös Team Finland -kasvuohjelman, Food from Finlandin riveissä. Yli 100 kasvuohjelmaan osallistuvaa suomalaisyritystä on aktivoitunut avaamaan uusia vientimarkkinoita.

Food from Finland -kasvuohjelmaan osallistuvan juomayhtiö Lignell & Piispasen liikevaihdosta jo nyt 40 prosenttia tulee kansainvälisiltä markkinoilta. Tähän haetaan edelleen kasvua Aasiasta, jossa ostajia kiinnostavat suomalaiset puhtaat ja laadukkaat elintarvikkeet.

–  Seuraavan kahden vuoden aikana pyrimme saamaan 15 prosentin kasvun Aasian markkinoilta, erityisesti Kiinasta, Japanista ja Etelä-Koreasta. Alueen alkoholimarkkina kehittyy ja länsimaistuu kaiken aikaa ja erityisesti skandinaavisuus on kovassa huudossa, kertoo Lignell & Piispasen toimitusjohtaja Harri Nylund.

Likööreistään tunnettu Lignell & Piispanen avaa Etelä-Korean markkinaa yhteistyössä alueen markkinat, jakelukanavat ja kuluttajien ostotottumukset tuntevien maahantuojien kanssa.

–  Meidän on pystyttävä vakuuttamaan korealaiset heitä kiinnostavista asioista, kuten suomalaisesta tuotedesignista, pohjoisista raaka-aineista, käsityötaidosta ja vahvasta yrityksen tarinasta. Kaikki nämä tekijät vaikuttavat tuotteen laadukkuuteen ja käytettävyyteen muun muassa cocktaileissa, kertoo Nylund.

Marraskuun puolivälissä 17 suomalaisyritystä osallistui Etelä-Korean Soulissa Food from Finland -kasvuohjelman järjestämään sadan ostajan tapaamiseen. Neuvotteluja käydään nyt Etelä-Korean suurimpien tavarataloketjujen Huyndain ja Lotten kanssa suomalaisten ruokien ja juomien saamiseksi osaksi tuotevalikoimaa.

– Uusille markkinoille mentäessä on tärkeää olla etukenossa muihin nähden. Olemme valinneet Etelä-Korean yhdeksi tärkeimmäksi vientimarkkinaksemme, koska Suomi on jo entuudestaan tunnettu – kiitos xylitol-mainonnan, mustikoiden ja joulupukin. Maassa on selkeää kysyntää suomalaisille marja- ja viljatuotteille, alkoholijuomille, sianlihalle sekä terveysvaikutteisille tuotteille, kertoo Food from Finland -kasvuohjelman johtaja Esa Wrang Finprosta.

Food from Finland -kasvuohjelman tavoitteena on kaksinkertaistaa suomalainen elintarvikevienti kolmeen miljardiin euroon vuoteen 2020 mennessä ja luoda viisituhatta uutta työpaikkaa elintarvikealalle. Viennin edistämisessä panostetaan erityisesti lähialueille, mutta myös Aasiaan, Lähi-itään ja USA:han.

– Lähi-idässä suomalaisilla on monella alalla vahva maine ja uskomme, että myös elintarvikeala voi löytää sieltä uusia mahdollisuuksia. Kiinnostus länsimaiseen ruokaan on ollut vahvassa kasvussa ja terveelliseen elämäntapaan kiinnitetään huomiota, kertoo Wrang.  

Kasvuohjelmassa on kuluneen vuoden aikana tehty viikoittain toimenpiteitä uusien markkinoiden avaamiseksi. Takana on kuudet yhteisosastona toteutetut kansainväliset B2B-ostajamessut ja lukuisia ostajatapaamisia muun muassa Baltian maiden, Espanjan, Etelä-Korean, Kiinan, Ruotsin ja Tanskan elintarvikesektorin kanssa. Lisäksi ohjelman puitteissa on järjestetty seitsemässä maassa sadoille kutsuvieraille tapahtumia yhdessä Suomen suurlähetystöjen kanssa.

– Tuhannet uudet kontaktit ja suomalaisen ruoan ja juoman tunnettuutta tukeva markkinointi yhdessä elintarvikealan yritysten omien vientiponnisteluiden kanssa tulevat takuulla näkymään kokonaisviennin kasvuna lähivuosina, Wrang vakuuttaa.

Finpron toteuttama kasvuohjelma Food from Finland on yksi työ- ja elinkeinoministeriön rahoittamista Team Finland -kasvuohjelmista.