Fat Lizard – Tuoreen APA:n apostolit

Vuonna 2013 perustettu Fat Lizard Brewing Company aloitti kaupallisen oluen myynnin helmikuussa 2015. Harrastuspohjalta syntynyt panimo on kasvanut merkittäväksi tekijäksi Suomen pienpanimokartalla ja profiloitunut etenkin tuoreiden amerikkalaistyylisten oluiden edelläkävijänä.

2010-luvun alkupuolella eletään suomalaisten pienpanimoiden niin sanottu toista aaltoa. USA:sta lähtenyt olutvallankumous eli pienpanimoiden määrän ja käsityönä tehtyjen oluiden arvostuksen voimakas kasvu on saanut jalansijaa myös Pohjolan perukoilla.

Nämä toisen aallon käsityöpanimot on valtaosin perustettu harrastus- ja kotiolutpohjalta. Niin alkoi myös Fat Lizardin tarina, Tuomas Koskipään autotallista.

LOPPU ON HISTORIAA. Toisensa jo teinivuosilta tunteneet Fat Lizardin pääosakkaat Koskipää ja Heikki "Hessu" Ylinen pohtivat viitisen vuotta sitten, että täytyyhän ihmisellä oma panimo olla. Koska molemmilla riitti paitsi intoa myös teknistä osaamista, niin tuumasta toimeen.

– Tultiin siihen tulokseen, että kaikki haluaisivat perustaa panimon. Sitten me vaan päätettiin tehdä se, koska me pystyttiin, Koskipää muistelee.

Hyvän kotimittakaavan 20-litrainen panimolaitteisto rakennettiin itse alusta loppuun. Toiminta autotallin nurkassa kesti parisen vuotta. Siinä ehti oppia kaikki käytännön prosessit. Totta vieköön, yrityksen ja erehdyksen kautta opittua taitotietoa on kertynyt paljon, eikä panimoyrittäjällä ole tarvetta nöyristelyyn.

Koskipää muistelee lämmöllä toiminnan alkuaikoja.

– Ne meidän ensimmäiset kotipanolaitteetkin oli jo melkein yhtä hienot kuin jossain Koffilla. Vaikka ne olikin tehty erilaisista romuista, toimintoja löytyi jo tosi hyvin.

Lupa kaupalliseen oluenvalmistukseen heltisi vuonna 2013 ja toimitilat löytyivät Espoon Kivenlahdesta kesällä 2014. Sinne rakennettiin entistä ehommat keittokooltaan 300 litran panimolaitteet.

Fat Lizardin ja samalla koko Espoon ensimmäinen kaupallinen olut, 101 California Pale Ale, tuli myyntiin Gallows Birdissa, One Pint Pubissa, Black Doorissa, Oljenkorressa ja Tampereen Ukkometsossa helmikuun 6. päivänä 2015.

ALUSTA LÄHTIEN johtoajatus on ollut selvä: Olut on tuoretuote, joten panimohygieniasta ei tingitä. Pienetkin epäpuhtaudet vaikuttavat oluen makuun ja säilyvyyteen.

Toinen painopiste on tuoreus, on aina ollut. IPA- ja APA-tyylin oluet on tarkoitettu nautittaviksi nimenomaan tuoreina. Muuten maku kärsii.

– Aloitamme pian myynnin päivittäistavarakauppoihin, mutta kieltäydymme myymästä oluttamme mihinkään keskusvarastoihin, joihin se sitten unohtuu, Koskipää sanoo.

– Me ajatellaan tätä paljon enemmän niin kuin vaikka maitoa tai kalaa. Olut pitää viedä nopeasti ja kylmänä perille ja sitten suusta ja kurkusta alas.

Työ on kantanut hedelmää. Kivenlahden panimo ehti toimia maksimikapasiteetillaan kaksi ja puoli vuotta tuottaen noin 30 000 litraa olutta vuodessa.

Käytännössä koko tähänastinen tuotanto on viety käsistä.

Oli aika laajentua, mutta Espoossa haluttiin pysyä.

UUDET TILAT löytyivät Otaniemestä kevään korvilla, ja tuotanto uusilla peräti 3 000 litran laitteilla käynnistyi kesäkuussa. Teoreettinen kapasiteetti kasvoi kertaheitolla lähes 20-kertaiseksi eli puoleen miljoonaan litraan.

Kapasiteettia on edelleen mahdollisuus kasvattaa hankkimalla lisää käymistankkeja.

Laitteistojen ohella päätettiin investoida myös omaan tölkityslinjastoon ja etikettikoneeseen, jolloin olutta pystytään valmistaa myös päivittäiskauppamyyntiin.

Ensimmäinen erä tölkitettyä Ankle Slapper Surf Alea tulee myyntiin heinäkuun viimeisellä viikolla.

UNIIKKI TYYLI. Etelä-Suomen olutjuhlissa Fat Lizardin ständi on poikkeuksetta kaikkein kuvatuin, eikä syyttä. Etenkin panimon kuljetusauto, vuosimallin 1954 mattavihreä Chevrolet 3800 -farmikuormuri avolavalla puulaidoin kääntää ihmisten päät ja kameroiden objektiivit.

Auton yllä loistava liskomainos, surffilaudat ja sateenkaariliput kuuluvat niin ikään Fat Lizardin vakiorekvisiittaan. Olut virtaa hanojen lisäksi randalizerin eli läpinäkyvän hedelmillä täytetyn hopinaattorin läpi.

Meininki baaritiskin molemmin puolin on hillityn riehakas.

Jotain on pakko maistaa. Hei mutta tämähän on hyvää, otetaan vielä toinen!

Huolella rakennettu brändi viestii kautta linjan aitoa omistautumista tuoreen APA:n apostoleilta.

– Ennen kaikkea me ollaan tehty aina sellaista, mistä itse tykätään – ja ollaan oltu hirveän tyytyväisiä siihen, että se on kelvannut muillekin, Tuomas Koskipää summaa.

ARVIO

ANKLE SLAPPER SURF ALE

Fat Lizard Brewing Company, EspooAmerican Pale Ale, 4,7 %, 0,44 l tölkki

"Suomen ensimmäinen 360-tölkkiin pakattu olut kaatuu lasiin pehmeästi, ei pulputa. Läpikuultava, oranssinkeltainen kupariin taittava väri. Hento, pienikuplainen vaahto kestää vain hetken.

Runsas kuivahedelmäinen tuoksu kuten APA:ssa kuuluukin. Maussa aprikoosia, appelsiinin kuorta, vastaleikattua ruohoa ja kevyttä yrttisyyttä. Jälkimaku hedelmäinen ja sopivan katkera.

Vaikka oluessa on raikkautta ja mukavasti makua, jää sen potentiaali vajaaksi, kiitos ruokakauppavahvuuteen pakotetun alkoholiprosentin. Pidin enemmän 5,2-prosenttisesta versiosta.

Erityiskiitoksen ansaitsee aromitölkki, josta irtoaa koko kansiosa pois. Näin ollen Ankle Slapper Surf Ale on ensimmäinen suomalainen pintahiivaolut, joka on nautinnollista juoda myös suoraan tölkistä."    

84 p

Peter Tammenheimo on vapaa olut- ja matkailutoimittaja, joka viihtyy hyvin myös viinien, väkevien juomien ja happamien cocktailien seurassa.

Kuva Sebastian Trzaska