Ei esansseille – kuluttajat arvostavat panimotuotteissa aitoja makuja

Suomi alkaa olla yhtä isoa maakuntaa panimotuotemieltymyksissä. Peruslager maistuu edelleen valtaosalle, mutta suosiotaan kasvattavat etenkin pintahiivaoluet. Siidereissä halutaan kuivempia vaihtoehtoja, minkä lisäksi sekä siidereissä että lonkeroissa suositaan aitoja makuja esanssien sijaan.

Kesä ja terassikausi ovat panimotuotteiden kulta-aikaa, vaikka suomalaisille maistuu olut, siideri ja lonkero ympäri vuoden. Kuluttajat ovat entistä laatu- ja merkkitietoisempia.

– Premium-laatuisten siiderien ja oluiden menekki on kasvanut selkeästi. Tarinat kiinnostavat ja kuluttajat suosivat aidosti erilaisia brändejä, kertoo Sinebrychoffin Insights Manager Riikka Tommila.

Peruslager maistuu edelleen valtaosalle, mutta nousussa ovat selkeästi Pale Alet ja IPAt, myös APA-oluiden menekki on kasvanut. Valviran vuoden 2016 tilastossa tammi- ja joulukuun välillä pintahiivaolueiden myynti kasvoi 31 prosenttia, kun samaan aikaan pohjahiivaoluet olivat 1,4 prosentin laskussa.

– Oluiden puolella pintahiivaoluet tuovat kasvun. Pintahiivan osuus on nopeasti kasvanut yli kolmeen prosenttiin olutmarkkinoista, mutta se ei tule pysähtymään tähän. Pintahiivaoluet kiinnostavat kuluttajaa, koska oluesta haetaan nyt enemmän makua, kertoo Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä.

Tällä hetkellä myös isot brändit tuovat markkinoille perusvalikoiman rinnalle erikoisempia tuotteita, jotka kuluttajat ovat ottaneet hyvin vastaan. Lagerin lisäksi samasta oluesta on tullut markkinoille eri oluttyylejä edustavia vaihtoehtoja.

– Tuttu tuotemerkki madaltaa helposti kynnystä kokeilla tuotteita, joiden tyyli ei ole entuudestaan tuttu, Tommila sanoo.

Happamien sour-oluiden tulosta on puhuttu jo pidempään, sillä ne ovat pinnalla Yhdysvalloissa ja Ruotsissa.

– Täällä ne tuskin kuitenkaan lyövät isosti läpi. Vaikka kokeilijoiden ryhmä on selkeästi kasvanut, useimmat haluavat edelleen helposti juotavan oluen ja valitsevat perusoluen, kommentoi Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka.

Alkoholitonta, kiitos!

Terveys- ja hyvinvointibuumi näkyy myös panimotuotteiden kulutuksessa. Alkoholittomien oluiden suosio on ollut nousujohteinen jo tovin, nyt sama ilmiö on yleistynyt siideripuolellakin. Myös gluteenittomille oluille on selkeästi kysyntää.

Oluissa trendit tulevat ja menevät. Jo tovin vallalla ollut kotiolutbuumi ruokkii pienpanimobuumia, sillä se kasvattaa kuluttajien tietoisuutta ja kiinnostusta olutta kohtaan.

Siiderien luvattu maa

Suomi kuuluu maailmanlaajuisessa mittakaavassa siiderin suurmaihin Ruotsin lisäksi. Vaikka siiderit ovat olleet pinnalla pitkään, ehti ruotsalainen Kopparberg ensimmäisenä Keski-Euroopan kasvaville siiderimarkkinoille.

Suomessa kuivat omenasiiderit kasvattavat osuuttaan koko maassa, ja muutama vuosi sitten alkanut omenasiideribuumi jatkuu edelleen vahvana. Makeammat vaihtoehdot maistuvat parhaiten uusille käyttäjille. Toisin kuin oluessa, siiderimarkkinat ovat pilkkoutuneet eri brändien kesken. Monet sellaiset merkit, jotka olivat vielä 5–10 vuotta sitten todella isoja, ovat nyt melko pieniä.

Siinä missä 90-luvun lopussa maustetut siiderit saivat arominsa esansseista, nykyisin suositaan aitoja makuja ja raaka-aineita. Myös siidereiden saralla suositaan craft- ja premiumtuotteita.

– Karkkimaiset makusiiderit eivät enää kehity. Olvi onkin siivonnut monia eksoottisia makusiidereitä valikoimistaan parin viimeisen vuoden aikana. Kuluttaja haluaa kuitenkin myös vaihtelua ja aina jotain uutta. Tarvitaan siis uusi maku, jonka pitää olla omena, mutta jossa on oltava jotain todella uutta. Tuo uusi ei saa olla esanssia, elintarvikeväriä eikä muuta keinotekoista, kertoo Heikkilä.

– Markkinoille pitää saada tasaisesti uusia tuotteita, jotta kuluttajien mielenkiinto pysyy yllä. Jotta näitä tuotteita pystytään tekemään, siidereissä on käytettävä muutakin kuin omenaa. Tällä hetkellä makua haetaan tuoreista raaka-aineista, kuten marjoista ja yrteistä, Aarikka komppaa.

Samaa ideaa noudatetaan myös lonkeroissa. Tästä hyviä esimerkkejä ovat suositut Long Kyrö ja Helsinki Long Drink, joihin on haettu ideoita drinkkimaailmasta.